måndag 23 mars 2009

Den svenska korruptionsmodellen

Med risk att jag uppfattas som tjatig och som en i mängden i drevet mot våra maktmänniskor, men jag kan inte låta bli. AMF:s stjärna har dalat och är med rätta numera långt under fryspunkten. Att makt och inflytande tenderar att korrumpera är ett för mig känt faktum. Ju högre upp i makten du sitter desto större är risken att du missbrukar din position. Någonstans kanske vi har velat tro att detta inte i lika hög grad gäller lilla präktiga Sverige, men den senaste tidens bank och pensionsskandaler har definitivt fått oss att vakna upp.

Hela den svenska pensionsmodellen framstår allt mer som ett gigantiskt lurendrejeri som vi ännu kanske bara har sett början av. Jag tror inte det är uppenbart för alla att hela vårt framtida pensionskapital är föremål för spekulation. Då må det heta inkomstpension (AP-fonderna), premiepension, avtalspension eller individuellt pensionssparande. Alla dess system är föremål för spekulation utan att vi som vanliga människor kan göra något åt det. Som ”extra salt i såret” tar giriga pensionsförvaltare ut flera miljarder kronor i avgifter trots att hela systemet har dränerats på pengar.

Jag kan inte se annat att detta system måste göras om i grunden får att komma åt girighet och kortsiktig spekulation av vårt surt förvärvade pensionsslantar.
Mitt enkla förslag är att staten garanterar alla en baspension, som har den nivå som samhället kan utlova oberoende av massa hypotetiska tillväxtsiffror. Större delen av det som vi genom avtals- och privat pensionssparande avsätter ska vi få förfoga över helt själva och placera efter eget tycke oberoende av giriga pensionsförvaltare. Jag är fullkomligt övertygad om att hade jag fått avsätta dessa delar av pensionskapitalet t ex i räntebärande papper hade jag haft ett högre pensionskapital än vad det röda kuvertet visar idag.

Finns det någon politiker som är till räckligt modig och inte fånge i ett korrupt system som vågar ta bladet från munnen? Jag tvivlar, men undrens tid kanske ännu inte är förbi…. ?!

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: