söndag 8 mars 2009

Arlanda airport



Vissa platser får jag en kluven känsla inför. Jag förstår att det har med mina värderingar och fördomar att göra. Jag liksom alla andra vill ju gärna kategorisera platser och annat vi möter i livet som bra eller dåligt. Livet blir ju mer okomplicerat då. Ju äldre jag blir fördjupas allt mer insikten att inget är enbart bra eller dåligt, svart eller vitt. Det mesta jag möter i livet har en fram och baksida. Det som kan göra gott kan också göra ont.

Arlandas flygterminaler är en sådan typisk plats som gör mig kluven. I min värderingsvärld är jag negativ. Flyget är negativt som sådant med dess belastning på miljön och moderna flygterminaler är en konstig artificiell miljö långt bortom det som en naturmuff som jag tycker verkar vara sunt. Men å andra sidan är just denna miljö för många oväntade möten. Flyger jag från Arlanda till Luleå en söndagskväll är chansen stor att jag får träffa människor som jag inte har sett på länge. Senast jag var där mötte jag två personer. Med ens blir detta en social knutpunkt. En betraktare som jag får ju dessutom sitt lystmäte - att betrakta alla människor som rör sig i denna miljö, vilka de är och vad de tänker om sina liv

Jag måste inse att denna plats har fler förtjänster än vad jag tidigare medgett. Dessutom är det på platser där du vid ett första påseende kan känna dig minst bekväm som du kan lära dig mest.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: