måndag 1 juni 2015

Mot Wales 4 - med en ny färdriktning

På turistbyrån fick vi veta att det inte fanns några bed & breakfast längs efter vår tänkta färdsträcka. Med den vissheten bestämde vi att göra en extra övernattning i Rhossili och två övernattningar i Oxwich. Turistbyrån hjälpte oss med bokningar. Därefter åt vi lunch och tog första bästa buss till Rhossili.

Glädjen var stor när vi tog vårt rum i besittning i det lilla hotellet högt över havet. Den nära milsvida stranden var den fina utkiken från hotellrummets fönster.

Här skulle vi nu tillbringa tre dagar. Vi visste att det fanns mycket vandringsmöjligheter och framförallt möjligheter till fin kontemplation i en fantastisk natur...det vi vi var väl värda efter den tuffa starten. Resterande del av dagen gick vi en bit efter den gräsbevuxna leden och stranden tillbaka. Det är här Wales västligaste utpost. Kargt och väderutsatt, men även inbjudande grönt och med en mycket varierad flora.

På stranden går vi förbi en död säl som spolats upp av tidvattnet. Med tiden ska vi se många fler levande dito invid stränderna.

Kvällen avslutas på den trevliga pub och restaurang som inryms i hotellet med bästa utsikten över omgivningarna och den nedgående solen. Här återfinns såväl hotellgäster som lokalbefolkning. Även Rhossilis lokale kamrer var där i kvällarna tre med gammelportföljen och finkavajen. Nu var stämningen riktigt bra igen....