söndag 4 januari 2009

Nyfiken betraktare



Så här i början av det nya året går det både att glädja och oroa sig för den tid som ska komma. Själv så ska jag försöka att anamma mig åt glädjen och nyfikenheten. Att fasta i oron kan snabbt föra ut mig i tankarnas och känslornas villospår. Mörkret tar över, gör mig kraftlös och blåser ut hoppets låga. I glädjen och nyfikenheten ser jag däremot möjligheterna bakom hindren. Jag vågar prova mig fram utan rädsla och låter mina tankar ta nya språng. I de nya handlingarna kan ett gott skapande uppstå. Fastnar jag däremot i mörker och missmod uppstår inget gott och negativa tankar kan parasitera både mig själv och min omgivning. I glädje och nyfikenhet kan jag i förlängningen göra något gott för andra och för världen.

Jag är och kommer att förbli en betraktare, men tillsammans med nya och goda handlingar hoppas jag bli en mer nyfiken sådan.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer:

thord wiman sa...

Hej där... att anta förhållningssättet "Nyfiken betraktare" är en god karaktär och grund att verka utifrån! En sådan vill jag också vara och med massor av ödmjukhet.

Jag vill också gärna försöka vara en "possibilist" - en som frimodigt, sinnesöppet ser möjligheterna.

Detta vill jag skriva eller sjunga halvvägs inkommen som jag är i Stefan Edmans bok "Jordens sång". Underbar, förundransvärd läsning.

Stefan Edman är biolog, författare, världsförbättrare och i mitt tycke en levande apostel och profet.

Har du läst något av honom?

En hälsning från thord.

Johan sa...

Stefan känner jag till, men jag har inte läst något av honom. Tack för tipset!