söndag 8 februari 2009

Talgoxen och folkhemmet



Vad gör du där inne? Talgoxen i trybusken utanför mitt fönster tittar länge på mig och tycks undra vad jag är för en krabat. Ja, det kan man ju alltid undra….
Bland småfåglarna brukar det vara är talgoxen vi tänker på i första hand. En fågel som tycks trivas nära människor och framförallt under vintern finns lite överallt oberoende av människors välvilja att bidra till dess försörjning.

När jag tittar ut har talgoxen fått fyra kompisar och man undrar vad de alla gör där. Svaret är enkelt, talgoxen är en samlare. Han vet att när svåra tider väntar gäller det att i tid fylla på förråden. Trybusken är helt enkelt ett av de matförråd som talgoxen har sett ut inför vintern.

Man skulle kunna säga att talgoxen är det ultimata exemplet på det folkhem som inte längre finns. En representant från tid då sparandet sågs som en viktig dygd och det fanns en ambition att bygga ett välstånd åt alla. Det var som bekant en annan tid, tiden innan kortsiktig spekulation, svek och girighet sattes högt upp på agendan.

Talgoxen tycks på sitt sätt ha överblick över tiden och verkar lika alert en kall och snöig vinterdag som denna. Här finns mat åt alla som vill ha. Däremot undrar jag hur det är och blir med människans överblick framöver…..inte minst de senaste dagarnas turer i kärnkraftsfrågan gör mig inte bara orolig, utan rent ut sagt förbannad!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer:

Ella sa...

Talgoxen är en trivsam fågel-eller spedigeta-som den kallas i mina "hemtrakter".

Johan sa...

...dessutom är dess sång underskattad. Den har många klangfyllda variationer i sitt register.