söndag 22 februari 2009

Fjällfåglars paradis


Bergand i Tjålmejaure 20 juni 1936

Jag läste för en tid sedan ett fantastiskt fint reportage i tidskriften Sveriges natur om fågellivet intill Svaipafjället i Arjeplogs fjällvärld. Där berättades det om en av de förnämsta fågelskildrarna i text och bild, Per Olof Swanberg, som verkade i första halvan av 1900-talet.

Nu har jag kommit över hans fina bok ”Fjällfåglars paradis” i originalupplaga från 1936 som skildrar det rika fågellivet vid Svaipafjället. Det känns som lilla julafton med denna fina bok i min ägo. Detta stycke fjällvärld med sitt fågelliv har jag länge haft en tanke att besöka. Nu med denna fina vägledning i min hand blir det till att skrida till verket. Fjälläventyret tar sin början i fåtöljen…..förväntan, förväntan!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer:

Tuvstarr sa...

Jadå, God Jul :-)
Då väntar äventyret i din närhet. Vi hade tur en gång att se en snöripa med sina ungar på Välbma Poudan. De hade sommarfjädrar, och om mama snöripa hade inte grälad så högt, jag tror vi inte hade sett henne.

Johan sa...

Välmbapouda är det vackra och lättillgängliga lågfjället som jag har besökt många gånger och räknar med att återvända till.
Tjolmejaure blir en annan ansträngning, men det är ju en del av äventyret och behållningen.