onsdag 5 november 2008

Barack Obama

Jag vaknade till en ljus morgon. Denna ljusa och vackra novembermorgon hade en mörkhyad man blivit USA:s näste president.

Novembermorgonen blev vackrare och ljusare än någonsin. Trots att jag ofta kan känna motsatsen är inte undrens tid förbi. En mörkhyad man som förmedlar hopp i en många avseenden orolig tid har blivit president. Ett folk som vänder gamla krigshjältar från smutsiga krig ryggen. Jag hoppas att krigshjältarnas tid är förbi och att detta kloka val kan skapa en annan samtalston i världen.

Ljusets motsats och förutsättning är mörkret. Mitt i denna glädje finns oron nära. Amerikanska presidenter och andra stora personligheter har mördats förr. Jag tror inte att islamistiska fundamentalister är hotet, utan hotet finns i det egna samhällsbygget. Arvet från en rasistisk tid ligger djupt rotat. En ensam galnings verk kan tyvärr förändra världen lika mycket som Obamas glädjefyllda budskap.

Men, idag ska vi vara glada. Den råkalla vinden känns ljummare och denna novembermånad blir den ljusaste på mycket länge.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer:

Ella sa...

Även jag har gripits av Obamafebern.
Måtte inte denne folkets,ja alla människors hjälte skjutas-Gud det förbjude.

Johan sa...

Så länge vi lyckas förmedla ljus och hopp kanske vi kan hålla ondska och mörker stången.