måndag 17 november 2008

Spekulanternas återkomst

Vi lever i finanskrisens tidvarv. Börskollaps, bankkrasch och finansiell härdsmälta har blivit ord som ljuder högt i media och annan nyhetsbevakning. Hela vår ekonomi löper visst risk att gå omkull efter prognosmakarnas profetior om att vi kommande år kommer att konsumera 0.3 % mindre än i år. Det låter ju i mina öron inte så värst skakande, då vi fortfarande kommer att konsumera mer än vi gjorde år 2007.

Jag är ju en liten man på jorden och ska inte orda allt för högt att de verkar lite galet för då får jag väl alla ekonomiska ”förståsigpåare” på halsen.

Däremot kan jag med en återhållen glädje konstatera att ett fornminne som jag som inte låtit mig ryckas med av snabba klipp och lättförtjänta pengar har blivit en vinnare. En vinnare med dagens ekonomiska mått är en där konservativ typ som har besparingarna på ett räntebärande bankkonto.

Fornminnet tycker också att dagens förlorare, de som lever på luft, d v s att spekulera nu får en chans att komma ner på jorden och lära sig något. Tyvärr så är det nog bara en from förhoppning då dessa ekonomins luftmakare är att likna vid spelmissbrukare. De glömmer snabbt och börjar snart spekulera i nya kap och vinster. Tragiskt är bara att under så tiden finns mångdubbelt fler förlorare som får sitta emellan, tappa sina jobb och kanske se sin tillvaro raseras.

Sådan är kapitalismen…så lät början på refrängen på en annan fossil sång som det kanske är dags att damma av…

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer:

Ella sa...

Jag anser att införande av skatt på spekulativt kapital vore av godo.

Johan sa...

Jo, gick det att komma åt det den vägen vore det bra, men då får vi börja med att byta regering.