onsdag 1 oktober 2008

Valfriheten och pensionen



Vi lever i valfrihetens tid – eller jag skulle hellre vilja säga att vi har blivit valfrihetens lurade slavar. Vårt relativt korta liv ockuperas av allt fler val som andra får oss att tro att vi måste göra. Telefonförsäljare lockar med nya varor och tjänster som vi aldrig har efterfrågat och troligen inte behöver. Vi fås tro att vi dessutom ska tjäna pengar på denna valfrihet. Det bästa exemplet på motsatsen är den avreglerade elmarknaden. Sedan vi uppmanades att aktivt välja elleverantör har elen blivit flerfaldigt dyrare. Om vi någon gång skulle tjäna någon krona äts denna vinst med råge upp av all den tid vi lägger ner på dessa val, istället för att ägna oss åt mer livsbejakande saker

Jag försöker normalt undvika denna valfrihetsterror, men för en tid sedan föll jag till föga. Jag fick för mig att jag skulle flytta mitt lilla pensionskapital med förhoppningen att få bättre förräntning. Det skulle jag aldrig ha gjort. Hittills har denna process enbart gjort mig irriterad. Först inträdde en stopplag som gjorde det omöjligt ett flytta pengarna. När jag i våras äntligen skulle fullfölja flytten och jag trodde allt var klart, då ringde en telefonförsäljare från min nya förvaltare och frågade om jag vill flytta mina pensionspengar. Jag svarade först vänligt, men sedan allt mer bestämt att jag redan avtalat om flytt till dem. Händelsen upprepades och först när jag hotade med att stoppa min flytt slutade de ringa. Under tiden fick jag snyftbrev från den gamla förvaltaren. Först nu var jag intressant för dem, trots att jag har varit trogen kund över 20år.

Droppen var när den gamla förvaltaren nyligen krävde att jag ska lämna en hälsodeklaration, samtidigt som de än en gång beskrev sin förträfflighet. I ilska fyllde jag snabbt i hälsodeklarationen och kan bara hoppas att jag slipper fler brev och telefonsamtal.

I fortsättningen ska jag bara göra val för ett gott liv. Du har säkert vid det här laget förstått att det inte handlar om pensioner, elleverantör, och telefonabonnemang.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Varför behöver den gamla förvaltaren hälsointyg? Det verkar ju helsnurrigt.

Totte sa...

Ordet valfrihet missbrukas av marknaden. Den vill att vi ska göra aktiva val på deras planhalva. För det är där den har övertaget. Och därmed också makten. Men den är helt ointresserad av fri val inom områden där vi själva kan sätta upp villkoren.

Själv väljer jag nu att avsluta det här krångliga resonemanget. Det är riktig valfrihet det.

Johan sa...

Ja snurrigt är det. Det fanns en tid då vi som jobbar inom den offentliga sektorn trodde att vi var de stora byråkraterna. Nu vet vi bättre när makten=marknaden spelar upp till dans. Det är tur attdet finns motvalsgubbar som totte och jag.

Bert Bodin sa...

Valfrihet - Frihet från att välja.

Det enda val man borde ha är att få bestämma hur man skall tolka ordet i varje enskilt fall.

Johan sa...

Så sant Bert. Så ska det vara. Fri från att välja. Att gå sin egen stig. Det gör en fri människa. När han gör sina val vet han motiven. Det är det ulitmata tillståndet. Frågan är bara om någon av oss någonsin befinner sig där fullt ut?