måndag 28 december 2015

Årets toppar och en flopp



 Så här i årets elfte timme är det dags att summera det som varit. Alltmedan vi lever i en allt oroligare värld med extraordinära utmaningar så pågår ju även det där privata livet. Det där livet som är mitt har bjudit på flera fina höjdpunkter.
















Walesvandringen med Ewa i våras var en riktig topp med många fina minnen för livet. Men vandringen började med en riktig flopp. Syndaren var den guidebok som skulle ledsaga oss under vandringen med restauranger, pubar och boenden. Redan ganska tidigt första vandringsdagen började vi ana att guiden inte höll måttet. När dagen närmade sig kväll  vara vi klara över att nästan inget stämde, speciellt vad gällde god öl och en skön sovplats. Som den kontroll och planeringsmänniska jag är  tappades för en stund fattningen totalt innan en betydligt lugnare Ewa hjälpte mig att hitta orienteringen igen.

Det blev en helt annan vandring än vi hade tänkt oss. Men var gjorde det...det går ju faktiskt att improvisera. Dessutom fick jag en nyttig insikt att en vandring aldrig kan rymmas i en guidebok annat än i teorin.




















Sommaren som var minns vi ju inte som någon höjdare vädermässigt. Som vanligt blev det ganska mycket stugliv i min stuga Grova utanför Arjeplog. Vi försökte ta vara på de fina dagarna och det blev en del både kända och helt nya toppbestigningar. Turen till Arjeplogs nordliga hörn och vandringen upp på lättillgängliga Gibno var en liten höjdare. Arjeplog är en av Sveriges största och mest glesbefolkade kommuner. I just denna nordliga del blir det extra tydligt. Bortsett från några stugor vid sjön Tjeggelvas är det folktomma och väglösa vidder så långt ögat kan uppfatta. Här pratar vi om den verkliga vildmarken.




















När sommaren borde ha övergått i höst kom till slut sommaren.  Under några av dessa sommarens soligaste och varmaste dagar gjorde jag och Anton en kortare fjällvandring längs med Padjelanta- och Nordkalottleden. Det var en mäktig, varm och myggrik upplevelse. Bland alla sköna naturscenerier prövades vi en del. Med min positiva och lösningsinriktade vandringskamrat tog vi det mesta med ett leende.

Nu står ett nytt år inför dörren. Många nya steg tänkte jag ta i både okända som välkända marker. Det ska bli spännande...

Inga kommentarer: