söndag 14 december 2014

Storebror ser dig













Vi lever i ett övervakningssamhälle, men inte den typ av övervakningssamhälle som George Orwell skissade upp i sin klassiska bok "1984". Nu är det 2014 och vi för ännu tänka och tycka fritt i vår skyddade del av Världen...en yttrandefrihet som vi aldrig kan ta för given. Samhället och dess institutioner kan förändras fortare än vad vi anar.

Men övervakade är vi. Så fort vi har vår dator eller mobil igång är vi sedda. Med andra ord är vi sedda mest hela tiden. Vi har fått ett kapitalets övervakningssamhälle. Detta osynliga kapital ser alla rörelser du gör på internet. Jag blir varse det nästan varje gång jag gör någon sökning på nätet...vips brukar det finnas någon produkt som på något sätt kan kopplas till min sökning.

Produktreklamen är som en envis mygga och kan dyka upp lite var som helst...alltifrån på min facebooksida till i någon spalt i web-versionen av Dagens nyheter. Vad jag tycker om det - skit, varken mer eller mindre. Jag kan bara förhålla mig till det som är och ser fram ett web-baserat myggmedel mot oönskad reklam.

Lite kan jag le åt eländet också...när jag för en tid sedan sökte efter en hälsokostprodukt drog naturligtvis reklamarsenalen igång med diverse mer eller mindre suspekta hälsoprodukter...och Hampa! Hampan är en del av den välkända växten Cannabis sativa. Jag är narkotikarådgivare...det verkar kapitalets övervakarblick ännu listat ut. Men nu vet dom....

Inga kommentarer: