torsdag 11 december 2014

Miljöpartiet i den politiska kylan





















December är som vanligt numera osedvanligt varm. De iskalla nordanvindarna har istället tagit sin tillflykt in i politiken och då i synnerhet runt Miljöpartiet. Inom politiken har Miljöpartiet blivit mångas hackkyckling. Det började med att Sverigedemokraterna ifrågasatte dem, sedan tog Alliansen vid och idag har självaste LO gått till storms mot Socialdemokraternas samarbetspartner.

Av detta väl samverkande team av Socialdemokrati och Miljöparti som fanns för en vecka tycks nu inte längre finnas ett spår. Stefan Löfven säger nu att lagt kort inte längre gäller. Gemensamma uppgörelser och budget har snabbt blivit förpassade till historien.

När hör jag på kommentarerna så tycks de flesta vara glada och tacksamma. Det är som att Miljöpartiet plötsligt ses som någon sorts paria och belastning. Maskrosen har åter blivit maskros - ett ogräs som ska renas bort.

Jag blir bekymrad. Jag tror att Löfven gör ett misstag. Åtminstone jag uppfattar honom som velig...var har vi honom och hans Socialdemokrater egentligen. Jag tror att borgarna jublar...de kan visa upp det sammansvetsade team Löfven inte har. Helt plötsligt har vi inte tydliga politiska alternativ inför valet. Jo vi har ett...Alliansen och en socialdemokrati som vi inte vet om den kommer att gå till höger eller vänster.

Det värsta är dock att det är risk för tvärbroms för naturen och framtida generationer. Miljöpartiet behövs för att driva på debatten och fatta livsviktiga beslut för allas vår framtid. Hejdå Norrbottniabanan är jag rädd kommer att bli en av dessa konsekvenser är ett norrländskt perspektiv.

Idag vred vi tillbaka den politiska kompassen ett par varv....tyvärr

Inga kommentarer: