söndag 4 maj 2014

Vandring i uppväxtstaden i dåtid och nutid





















Är på ett återbesök i uppväxtstaden Gävle. Jag lämnade Gävle 1980. Jag har genom är gjort ganska många återbesök då jag har min mor och syster med familj boende här. Ju äldre jag blir desto roligare är det att vandra omkring i gamla välkända miljöer och platser som på olika sätt är förknippade med min egen historia och i någon mening gör mig till den jag är idag.

Dagens tur i staden börjar I konserthuset som ligger vackert vid Gavleån. Konserthuset var tidigare tidigare badhus och platsen där jag någon gång under 1960-talet tog mina första simtag. Invid Gavleån fiskas det idag. Annat var det under min uppväxt då ån var rena rama kloaken med betydande hälsorisker om man kom i kontakt med vattnet.




















Vandringen för mig mot Gävles gamla stad med anor från 1600- och 1700-tal. Här kommer jag speciellt ihåg midnattsgudstjänsterna på julafton utomhus. Vill minnas att de präster som höll i evenemanget oftast var ganska progressiva vilket gillades av mig som verkan då eller senare har varit speciellt kyrklig.
















Efter gamla stan kommer jag till Folkets hus. Här flimrar massor av minnesbilder förbi. Här startade min far tillsammans med några andra Bio Kontrast 1968. Bio Kontrast skulle vara en reaktion och ett alternativ till det kommersiella filmutbudet. Minns att jag följde med min far och gick på flera underliga filmer som jag som barn inte begrep något av. Minns även fina barnfilmer som "Hugo och Josefin" och "Kes falken". Idag finns bara skylten kvar. Här har inte visats någon film på väldigt länge antar jag.
















Vidare ut mot Gävle hamnområde för att tydligare nedslag i den nya tiden. Här byggs det för framtiden i det nya bostadsområdet Alderholmen. Dyra och påkostade lägenheter på ett ganska öppet utsatt område för väder och vind. Här känns det mest ödsligt och jag undrar var alla människor befinner sig.

Tiden är i rörelse. Var det bättre förr...? På den frågan finns det nog två svar - både och...oavsett om du befinner dig i Gävle eller i en annan liknade stad.

1 kommentar:

Lisse-Lotte Danielson sa...

Hej Johan, jag vet vilket klockslag du skrev detta men inte vilket År? :D

Själv har jag en jättestor blogg över Gävle med mycket fin Sökmotor "Search" som finns till höger på Startsidan.
www.gavledraget.com

Jag tycker om det du skriver...

Hälsningar Lisse-LotteDanielson
lisse-lotte@danielson.be