torsdag 23 januari 2014

Obamas lågvattenmärke

Jag tillhörde dem som gladde mig mycket åt att Barack Obama blev president för några år sedan. Sedan dess har glorian successivt falnat, delvis till följd av ett mellan valssystem som har blockerat många politiska initiativ när republikanerna på högkanten har djävlats. Men, det är inte hela sanningen. För mig framstår tyvärr Obama inte alls så skicklig och kunnig som jag än gång vill tro. Han är och förblir en bra retoriker och talare, men det räcker inte.

För mig fick Obamas gloria ytterligare en allvarlig törn när han tidigare i veckan uttalade sig positivt om  marijuana (cannabis).

Jag arbetar till vardags med ungdomar med begynnande drogproblem. Jag kan med rätta sägas ha både teoretisk kunskap och praktisk erfarenhet av vad cannabis som drog kan ställa till med. Den vanligaste ungdomsdrogen  är cannabis eller syntetiskt tillverkade cannabissubstitut. För de flesta är cannabis inkörsporten till andra droger. Med den gedigna  forskning som finns på området vet vi att  cannabis kan hämma såväl den intellektuella som den känslomässiga utvecklingen hos ungdomarna. Cannabis är ingen ofarlig drog, utan en bedräglig sådan som riskerar att successivt begränsa dina förmågor, en gradvis förändring som du inte ser själv.

När Obama uttalar sig så okunnigt och mot bättre vetande blir jag naturligtvis besviken. Drogliberalerna och narkotikalobbyn jublar naturligtvis. När en person som ska vara en av världens mäktigaste uttalar sig måste han ge akt på vad han säger. Det sveper en drogliberal våg över stora delar av världen just nu och i synnerhet i USA som Obama ger vind i seglen. Det finns redan många vittnesmål över hur drogproblemen breder ut sig i de delstater som numera tillåter cannabis.

Vi behöver tänkande och kännande människor för att ett samhälle ska utvecklas. Det finns all anledning att vara orolig om haschdimmorna får breda ut sig...

Inga kommentarer: