måndag 27 januari 2014

Hamborgarimperiet Max AB













Jag har varit en trogen återkommande gäst på Max hamburgerrestaurang under rader av år. En gång per vecka brukar jag unna mig en hamburgare med vatten. Oftast en Friscoburgare. Jag har varit tålmodig trots att jag successivt kunnat konstatera att Bergforsimperiet har ockrat allt mer på mig som kund. Först försvann gratistidningen. Senare sänktes momsen som Max gjorde en stor sak av. Efter något år kostade min hamburgare momssänkningen till trots mer än vad den gjorde innan. Strax innan jul försvann även kaffet på maten.

Det är lätt att konstatera att Max har ökat rejält i sina vinstmarginaler de senaste åren. Men - det är ju så kapitalismen fungerar, så jag har funnit mig. Max gör trots allt de godaste hamburgarna.

Men - när Max ledning likt dålig gammal brukspatronsanda  i ett brev till sina anställda förmedlade att de borde rösta på Alliansen vid höstens val, ja, då var måttet rågat för mig.  Nu är min relation med Max  AB avslutad.

Troligen sörjer inte Hamborgarimperiet Max AB att de har förlorat mig som kund, men jag vet att jag inte är ensam. Framförallt har företaget svärtat ner sin "goodwill" rejält. Ett företag som vill vara bäst på hamburgare förknippas nu av många av något helt annat - orättfärdiga påtryckningar på sina anställda.


Inga kommentarer: