söndag 31 maj 2009

På hotell i Bryssel


från hotellrummet

Jag befinner mig i Bryssel, långt ifrån Europas största stad, men väl staden där de många besluten ska fattas som berör oss långt ut i fjärran.

Befinner mig på en av stadens många hotell i skärningspunkten mellan det påkostade nyrika och det fattiga, mellan det påstådda vackra och dess motsats.
Från mitt fönster skådar jag ut över stadens glaspalats där tjänstemännen i kostym gör sitt dagliga värv. 40 meter från hotellet ligger bakgatan där en del av stadens alla prostituerade bjuder ut sina tjänster kanske till tjänstemännen i de fina kostymerna. På en plats intill samlas hallickarna på kvällarna för att följa affärerna.


plats för intima tjänster

Ytterligare en bit bort är en äldre förfallen kontorsbyggnad ockuperad av unga människor. Vad de vill är för mig skrivet i stjärnorna och ingen tycks ta någon notis vad som händer i huset. Riktar jag blicken åt andra hållet ser jag polishuset helt nära med de många tjutande polisbilarna som regelbundet pockar på sin uppmärksamhet.


En ockuperad byggnad

Bryssel är på många sätt kontrasternas stad. Gammalt och nytt, framtid och retro blandas. Det är i denna stad viktiga beslut för vår framtid fattas, men staden som sådan visar ingen tydlig väg mot framtiden. Kanske är det inget kostigt med det. Framtiden är ju som bekant en oskriven historia.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: