fredag 26 september 2008

Lapptornet



Vad är ett Lapptorn? Jag vet inte om ordet har kommit till någon allmän användning i språkbruket. I min värld är Lapptornet mänskligt avträde staplat på höjden i form av en kon.

Lapptornet såg dagens ljus när jag för ett antal år sedan skulle uträtta mina behov på fjällheden Vallevare ovanför Kvikkjokk. Mitt på fjällheden fanns en liten stuga med tillhörande dass. En plats som samerna, eller lapparna som många fortfarande säger, använde som tillfällig övernattningsstuga.

Dasset verkade ha haft många besökare genom åren. På denna plats går förmultningen ytterst sakta. Resultatet för dassets del var ett högt torn av skit som nära nog spetsade mig.

Här vid vår stuga Grova har vi också ett utedass. Även här låter vi nedbrytningen av avträdet skötas av naturen. Jag har märkt att även vårt avträde villc forma sig koniskt. Till min hjälp har jag bajskäppen som krossar alla byggnadsplaner och hjälper naturen på traven.

Utanför dasset har jag lagt årets klyvna ved. Den är ju av annat virke och låter sig aldrig göras till ett koniskt lapptorn trots mina föresatser att göra en vedvariant på den koniska formen.

6 kommentarer:

Ms Garbo sa...

Snacka om skitinlägg!

Johan sa...

Jag visst är det så. Ett inlägg om skit, eller ett skitinlägg. En av det mest naturliga i våra liv är också värt ett omnämnande, även om vi i vår nutidstillvaro kanske vill bortse från detta självklara faktum

Totte sa...

Vad skönt att det var vedhögen du valde att avbilda den här gången.

Johan sa...

Jo, nån sorts anständighet måste man ha när vi närmar oss ämnet mänskligt avträde. Avträde låter ju riktigt kultiverat.

thord wiman sa...

Hej!

Det ligger något förunderligt ljuvligt latrinellt i det du säger Johan.
Efter en köttbit eller spenatstuvning deltar vi alla i det stora kretsloppets underbara funktion - nedbrytningsprocessen av något organiskt.

Mat är skit. Det är sant. Vi äter andras bajs och kadaver fast i, efter kretsloppsfunktionen, omvandlad form.

Det är som magi.

Johan sa...

Magi! Stora ord. Latrinellt blir i alla fall nytt i min inre ordlista. Med ett riktigt utedass kan jag inte och behöver inte skämmas för min del av kretsloppet, innan andra tar vid...