söndag 14 september 2008

En dag i september



Jag är åter vid min plats i Gammelstadsvikens naturreservat efter sommaren alla utflykter. Morgonens moln börjar skingras och i takt med solens strålar vaknar dagen. Höstens färger leker i träden, även om sommarens mogna grönska dröjer sig kvar.

Många av sommarens rastlösa flyttare verkar ha lämnat platsen och de trygga stannfåglarna visar sig åter. Talgoxe och talltita pratar på i lövträden och två nötskrikor skränar på sitt typiska vis. Kungen av hackspettar, spillkråkan kommer på tillfälligt besök.

Här sitter jag ensam tillsammans med allt det stora. Björn Berglund har någon annanstans givit en liknande stund följande ord ….idag är den septemberklara himlen lika blå som en blåmes. Allt är utlagt, stjärnorna sådda, sfärerna fulla med frön för en fröätare. Ögonen ser långt, de ser allt utom sin egen blåögdhet. Den drar för en blå gardin och döljer effektivt den inneslutna. Undangömda. Röda blomman. (Ur kortprosasamlingen”Trampstenar”)



Visst är det så. Naturen bjuder in till en oskuldfylld skönhet. Om så bara för en stund…
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer:

thord wiman sa...

Hej!

Jaha. Du är på hemmaplan nu. Gammelstadsvikens naturreservat har jag hört talas om.

Följde Björn Berglunds snirklande, processande, annorlunda tankebanor mestadels om natur och iakttagelser i P1 "Vid dagens slut" i juli och augusti.
Lättillgänglig är han inte alltid men är en fin naturlyriker som överraskar.

Blev väldigt förtjust i rösten, intonationen och inspirerad att låna en av hans böcker för genomläsning. "Tusenårsblad" väntar på mina ögon!
Fantasin tar ett glädjens skutt redan vid bokens titel.

Är fortfarande hänförd - ja,nästan salig över epilogerad musiksnutt... "Den övergivne" med Jan Johansson på elpiano. Den gick rakt in i min själ.

Lyssnade du något på detta?
Läser du Björn Berglund?
Ditt angivna citat är ju väldigt väldigt fint men det måste få tid att bottna.

Hej från thord.

Johan sa...

Jag fann av en tillfällighet Björn Berglunds "trampstenar" på bokrea för många år sedan. sedan dess har denna bok ofta varit en trogen följeslagare på mina vandringar. Björns dagboksateckningar kräver sin läsare, men ibland hittar man fina pärlor bland orden. Kul att han är igång fortfarande. Läge att söka vidare bland hans skrifter.