söndag 31 augusti 2008

Hösten



Vi är på väg mot höst. Här i norr har det varit påtagligt ett tag, även om långkalsongerna ännu inte har åkt på vid mina cykelturer till jobbet på morgonen.

Många sörjer denna brytningstid. Vårens och sommarens eufori är över. Det blir allt mörkare och för de flesta väntar många månader av arbetsliv.

För mig är den tidiga hösten den absoluta favoriten av året. Hade jag bara möjlighet så är det nu jag skulle vara ledig. Efter sommarens ibland hetsiga liv bland såväl människor som natur blir nu stillheten och tystnaden påtaglig i det fria. Naturen har återfötts och mognat. Kvar finns resultatet av denna födelse och mognad. Färgerna fördjupas och börjar skifta. Luften är ofta torr och klar. Dagarna är som gjorda för sköna vandringar utan att svettas. På mornar och kvällar leker dimmorna över lugna vattenspeglar.


En annan sorts magi bjuds för den som är villig att ta emot. Jag får en möjlighet att verkligt syresätta mig inför vintern. September andas inte hetsig förväntan, blott lugn, stillhet och eftertänksamhet.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Just den tiden, början på hösten, var alltid min favoritårstid då jag bodde i Sverige. Jag saknar den väldigt mycket.

Johan sa...

Roligt att höra att det är fler som ser hösten på detta sätt. Jag kanske inte alltid är den särling som jag trott.

Anonym sa...

Första veckorna i oktober brukade vara bäst utanför Stockholm, men det verkar som att årstiderna förskjutits en aning.

Johan sa...

I år hålls årstidstabellen hittills riktigt bra. Jag gissar att dina tidiga oktoberveckor i Stockholm är mitten av september häruppe

thord wiman sa...

Hej!

Instämmer i dina tankar om den tidiga hösten då lusten att vandra och vara (en enkel organism bland de övriga) en "fri" stigfinnare genom vilda, ödsliga marker är så stark.

Fast jag vägrar att rangordna årstider.

Mäktiga foton, storslagna, inkorporerar mig i ett bitterljuvt begrundande, kontemplativt tillstånd.
Där finns bara få ord.

Tack Johan!

Johan sa...

Sant. Årstider ska aldrig rangordnas, Det finns faktiskt novemberdagar som slår det mesta om du är på rätt plats vid rätt tidpunkt.

Anonym sa...

På webbplatsen kan du se ett stort utbud av artiklar om smarta [url=http://title-publishing.org/]новости украины[/url].