måndag 25 augusti 2008

Uv och nying




Jag byter inte jobb alltför ofta. Jag lite av den gamla stammen som fortfarande tror att en verksamhet berikas och blir stabil om man är kvar på sitt arbetsställe en längre tid. Motsatsen till mig är ”hoppjerkorna”, de som byter jobb ofta. Dessa jobbytare är naturligtvis smartare. De får genom sina jobbyten möjligheten att återkomande förhandla upp sin lön och gör snabbare karriär. Sen kan man ju alltid fråga sig om de hinner tillföra verksamheten något, men det är ju en annan sak.

Att bli kvar på ett arbetsställe har sina sidor. Du blir på arbetsplatsen allteftersom inrollad i ett fack, som det med tiden blir allt svårare att ta sig ur. Här har ”hoppjerkorna ytterligare en fördel som knappast hinner få någon etikett innan de drar vidare.

Har du varit på ett arbetsställe under 7 år får du titeln Uv. Inte så dumt egentligen, då Uven för mig representerar något klokt och eftertänksamt.

Jag har varit Uv med råge på ett arbetsställe och var på väg att bli det på ett annat. Men, nu är jag för en gångs skull en riktig färsking, eller nying som det heter på mitt nya arbetsställe. Med ett vikariat på 4.5 månader är Uven förpassad till historien och jag kan för tillfället känna mig som en fjäderlätt Tornseglare på himlavalvet.

Då jag kommer till en arbetsplats med flera gammeluvar så känns det verkligt tryggt att vara en nying. Avrollad som jag är som ny kan jag stadigt orientera mig i den nya terrängen. Ett tomt arbetsrum som ger möjligheter att ta tillvara på…..

2 kommentarer:

Totte sa...

Det är nog bra att bryta uvrollen emellanåt. Bland annat för att upptäcka nya sidor av sig själv. Jag tror att starten är viktig när man väl får chansen att tornsegla lite. Att man anstränger sig för att göra andra saker än man vanligtvis brukar. Det kan handla om så små, små saker som att byta ut kaffe mot the till morgonfikat. Till att börja med.

Johan sa...

Jag har blvit inviterad av en kommande vasaloppsåkare att jogga med honom på friskvårdstimmen. En nog så stor utmaning