tisdag 5 augusti 2008

Pieljekaise



En av mina riktigt fina nordliga utposter som jag gärna återvänder till är fjället Pieljekaise. Med sitt läge i östra fjällkedjan ger utsikten från toppen en mäktig vy mot såväl skogslandet i öster som mot det vilda fjällpanoramat i väster och norr.

Dagens vandring mot toppen görs en av sommarens varmare dagar. Trots t-shirt och kortbyxor blir jag snabbt svettig i fjällbjörkskogen. Fjällheden blir en lätt befrielse med sin öppenhet och smeksamma vind. Värmen gör sitt och jag är tacksam att inte alla små fjälljokkar har torkat ut. Belöningen blir det toppröse som jag till slut skymtar.



Minns en gång för många år sedan då min systers amerikanske pojkvän slog följe till toppen. Invid toppröset såg vi två män krypande på alla fyra. Vi sa skämtsamt till pojkvännen att där uppe ser du två björnar. För ett ögonblick tog han oss på stort allvar. De två männen visade sig vara forskare på spindlar i fjällterräng.



Denna dag hittar jag inga spindlar, men väl jordgetingar kring toppröset. Jag väljer min utblick över fjällpanoramat och nationalparken på behörigt avstånd från toppröset. När jag ser detta stycke storslagen natur framför mina fötter är det lätt att förstå att området redan 1909 blev nationalpark. Kanske jag återkommer nästa år för att fira en hundraåring värd många besök.

4 kommentarer:

Totte sa...

Tänk vad fin utsikten är och vilken överblick man får när man nått toppen av ett fjäll. Önskar att effekten skulle var densamma för de som nått samhällets topp.

Johan sa...

Människan handlar i huvudsak på två sätt när hon når toppen. I det ena fallet blir hon berusad av sin makt med kanske katastrofala följder för sin omgving, eller så ser hon att toppen är nådd. Hon kan överblicka, men inte längre se detaljerna. Hon omger sig med goda rådgivare som hjälper henne att tolka omgivningen. Makten i sig är inte viktig för henne ,utan möjligheterna att bidra med något gott med den.

Anonym sa...

Från mitt paradis är Pieljekaise som allra vackrast med sina två spetsiga toppar. Örfjället, även kallat..

Johan sa...

Att skåda ut över havet, eller som i ditt fall över ett vackert fjäll är stort. Pieljekaise finns även från mitt paonorama från stugan om jag tar båten ut längs med älven. På andra sidan Uddjaure tittar topparna fram ur diset.