söndag 31 augusti 2014

Nordlig resa 3
















Dag 3 bär det vidare efter kung Olavs väg med slutmålet Svolver. Bilfärden går vidare i ett vackert och leende fjordlandskap. Vi stannar till vid ett fik mitt i ingenstans. Ewa gläds över en liten naggande god fisksmörgås medan jag inte kan motstå de snabba kolhydraterna i form av en söt kaka.

Genom långa vägtunnlar blir vi varse olika naturtyper och snabba förändringar i väderlek. På en sidan en lång vägtunnel är det 24c och sol, på andra sidan tunneln 14c och dimma.




















Så småningom närmar vi oss slutmålet Svolver, dimman lättar och landskapet och landskapet blir allt mer dramatiskt.

I Svolver lyxar vi till oss och bor på hotell. Hotellet är dock av äldre snitt och illa förberett för den kontinentala värme som råder. Vi förstår att här väntar ännu en varm natt.




















Jag besöket senast Svolver 1998. När jag nu kommer tillbaka har så mycket förändrats. Då var Svolver visserligen centralorten på Lofoten och centrum för fiskeindustrin...men då var den ändå betoning på liten. Det Svolver vi möter 2014 och en liten pulserande turiststad med en kontinental känsla. Barer och restauranger ligger tätt och känslan av lyx är påtaglig.

Jag har ingen aning hur denna förändring har påverkat orten och dess människor, men känslan av en välmående trakt är tydlig.
















Valfilén på Anker Brygge var borta men den träkolsgrillande laxen dög trots allt  gott för min kräsna gom...

Inga kommentarer: