onsdag 13 augusti 2014

En fransman med cigarr
















I väntan på den stora musikfesten och få kvartera in hos min bror får jag gott om tid att odla en av mina favoritsysselsättningar...sitta på kafé med en bok och reflektera över sådant som sker omkring mig.
Ett enkelt kafé på Götgatan i skuggan blev den perfekta början på en händelserik dag.

Att utländska turister invaderar Stockholm sommartid är lätt att konstatera. Merparten av kaféets besökare är från främmande land. Kan också konstatera att vi svenskar åtminstone vad gäller rökning är att hälsosamt folk. Nästan alla utländska besökare på kaféet röker. Det är väl tur för dem att sommarstaden kryllar av uteserveringar, annars skulle alla dessa rökare inte ha någonstans att ta vägen och kaféerna bli ganska folktomma.

Jag betraktar särskilt en fransk familj som tycks gilla att fika länge. Får snart klart för mig att mannen i denna familj som styr agendan och fikapausens längd. Denne lätt fetlagde fransos plockar snart fram en stor cigarr som han avnjuter i sakta mak. Döttrarna och frun väntar tålmodigt och länge tills "familjeöverhuvudet" tar sitt sista bloss och släcker cigarren. Mannen reser sig och ögonblicket senare reser sig såväl fru och döttrar. Det ser ut som en välregisserad teaterföreställning. Familjen har sina givna roller och patriarkatet sitter här i orubbat bo.

Sverige är både ett hälsosammare land och har kommit längre vad gäller jämställdheten blev denna fikastunds helt ovetenskapliga slutsats...


Inga kommentarer: