måndag 25 augusti 2014

Nordlig resa 1





















En av dessa varma sommarmornar bär det iväg mot norr. Gamla trotjänaren Corollan utan AC får vila i garaget och vi åker med Ewas svala Volvo genom det varma och soliga Norrbottniska landskapet. Den Norrbottniska gruvboomen som ger mig kluvna känslor får vi känna av några mil söder om Kiruna. Här har Northlands tunga lastbilar kört söder vägen och omfattande vägarbeten pågår. Vägen är bitvis närmast oframkomlig och med Corollans gamla sommardäck hade det säkert blivit en ofrivillig paus.

När vi lämnar Kiruna bakom oss och möter fjällandskapet infinner sig den där härliga frihetskänslan som hör fjällen till. Det är nu det känns som resan börjar på riktigt.
















I Abisko gör vi vårt första nattstopp. Vi tar ett uppfräschat vandrarhem i besittning. Vi inser snart i vårt fönsterlösa rum att här väntar en varm natt...ja en av de varmaste nätterna i sommar.

Vi är ju som alla andra trots allt turister och som turist hör det till att besöka turiststationen och äta på restaurangen. Alla som känner mig vet att jag gillar väder och göra förutsägelser om vädret. Ja...jag tycker mig emellanåt vara en riktig fena på det. Men...liksom solen har fläckar har även en Johan det. På vår korta vandring till turiststationen förutsåg jag en regnskur som snart  skulle göra oss blöta. Följeslagare Eva var helt lugn..vi är i Abisko och här brukar det inte regna. Vem som fick rätt har ni säkert redan räknat ut... Till mitt försvar kan jag bara säga att oron att komma sjöblöt till restaurangen tog över min klokskap och förstånd...




















Maten då...ja den gladde även en annars matkritisk Johan.

Inga kommentarer: