söndag 22 december 2013

Daft Punk

Det lackar mot jul efter ett ganska omtumlande år fylld av förändringar. Denna högtid som jag är så kluven till.  En glädjens högtid för somliga, en sorgens och ensamhetens för andra. Till detta kommer den överdrivna konsumtion som flertalet bara verkar ta för given, trots dess i många fall brist på rimlighet i proportioner och ett hållbart liv.

I denna mörka och kluvna tid som kallas jul är det tur att vi  musiken. Så här års får musiken mer plats i mitt hem då väder och klimat lämnar mycket övrigt att önska. Året som har gått har jag hittat många nya musikaliska favoriter. Spotify är en guldgruva för en som jag. Min absoluta decemberfavorit är gruppen Draft Punk. Det är kanske är så långt från julmusik vi kan komma, men lämpar sig väl för att skaka ner den feta julmaten. Draft Punk stöper om min uppväxts diskomusik i en helt ny kreativ förpackning. Vid lyssningen pendlar jag i tanke och känsla mellan den medelålders mannen och den osäkre tonåringen som på lite darrande ben stuffade loss på diskoteken Fenix och Victoria i Gävle.

Snart vandrar på min barndoms gator i Gävle. Säkert kommer Drafts Punks musikaliska landskap tona fram mellan  mina öron. Klicka på bilden till höger och lyssna om du inte redan har upptäckt kanske årets bästa skiva.


Inga kommentarer: