fredag 3 maj 2013

Pessimisten och optimisten

Jag läste för en tid sedan en artikel om att pessimistiskt lagda människor lever längre än de som är optimistiskt lagda. Vid ett första påseende kanske lite överraskande. Glada, utåtriktade människor är ju lite sedda som förebilden för den moderna livsstilen. Aktivitet, glädje och handling är ju också sinnebilden av den lyckliga människan. Vid en närmare eftertanke kanske det inte är så konstigt. Jag förställer mig att de optimistiska gärna tänjer på sina gränser, är mer av chanstagare och därmed utsätter sig för fler risker. Optimistkonsulterna och de amerikanska lyckoteoretikerna får sig i alla fall en liten välbehövlig knäpp på näsan.

För mig som nog ser mig mer som pessimist än optimist var det å alla händelser riktigt hälsosam läsning. En tråkmåns som jag som kanske hellre vill formulera lycka i vardagen utan att behöva vara spänningssökare. En sund skeptiskt hållning och att inte mer eller mindre oreflekterat kasta sig in i nya äventyr kan också vara en bra grund till ett meningsfullt liv. Om vi sedan kryddar den lätt pessimistiska livsbrygden med självdistans, humor, samt goda kost- och motionsvanor kan med lite tur livslinjen bli ganska lång . Tur måste vi trots allt alla ha för att få ett långt liv. Men som sagt, optimisten får passa sig - fler olyckor och sjukdomar kan ligga på lur...

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

1 kommentar:

Kjell sa...

Hej,

Har du läst Barbara Ehrenreichs bok Gilla läget? Expressen skrev: Bättre än någon annan konfronterar hon den mindfulnessens leende tyranni som är vår samtid.

Kjell