tisdag 21 maj 2013

Villkorslösheten
















Det mesta som sker i våra liv är förenat med villkor, hur vi ska bete oss, förväntningar som finns från andra och olika krav vi lägger på oss själva. Jag tänker då på våra möten människor emellan och kanske då i synnerhet i  relationer till de människor som står oss närmast. Ju närmare vi står varandra, desto mer sammanflätade riskerar vi att bli, på gott och ont. I den närhet som uppstår blir konsekvensen att vi lätt fastnar i roller. I värsta fall slutar vi att lyssna till den andre och den kommunikation som pågår leder då ofta till missförstånd och kanske till konflikter.
För några dagar sedan återvände jag till stugan Grova i lappmarken första gången detta år. Som i kontrast till allt annat blir jag här fullkomligt villkorslöst mottagen av en natur som är full av liv efter vinterns långa vila. Här blir jag välkomnad av storlommens klassiska spel och en troligen nyanländ gök som spelar för fullt i närheten. I fågelholkarna är aktiviteten reda n hög. Svartvit och grå flugsnappare tävlar om uppmärksamheten med rödstjärten.
Stuglivet i naturen blir den villkorslösa exilen från det vardagliga. Platsen att hämta kraft och näring. Platsen att kanske förstå, men framförallt försonas med det som har gått fel och mina tillkortakommanden. Att helas är ett stort ord. Jag tror aldrig vi blir fullständigt helade. Det är i bristen och ofullkomliga vi lever våra liv. Naturen och ensamheten ger möjlighet till att få perspektiv på den mänskliga sårbarheten och möjligheten att gå vidare, trots allt och just därför…

Inga kommentarer: