lördag 17 maj 2008

Mobiltelefon som forskningsobjekt



Går det att leva utan mobil? Blir människan mindre stressad av att vara utan den kära tingesten?

Den nya forskningen har tagit sig an en stor intressant fråga. Jag inser att jag med mitt sätt att leva och förhålla mig till livet gör mig till en riktig fossil och raritet. Jag borde vara ett levande exempel på denna forskning. En mobiltelefon äger jag visserligen, men den ligger mest och samlar damm. Den används bara i nödfall, d v s i princip aldrig.

Vad visade då denna nydanande forskning? Jo, det går att leva utan mobilen och testpersonerna blev mindre stressade. De fick t o m köpa armbandsur och väckarklocka. Stora saker! Visst är det spännande med forskning som göra så stora landvinningar och vidgar vårt vetande!

Kanske blir fossilen, tillika skrivaren mer ”mainstream” igen. Det kanske helt enkelt blir den nya trenden att leva utan mobil. Människor kommer att erbjudas avvänjningsprogram och olika terapier för att sluta att använda sina mobiltelefoner.

När det självklara görs till forskning går det naturligtvis att tjäna nya pengar på alla stackars stressade mobilanvändare. Tur att jag inte är en av dem.

2 kommentarer:

thord wiman sa...

Hej Johan!

Din nya blogg lovar mycket gott - lycka till med den!

Jag tycker du är så mycket "Mainstream" som bara är möjligt; orubbat stadigt kvar i den svala, stilla, djupa huvudfåran till vilken många sannolikt kommer att återvända efter förvillelsen ute i de perifera och ytliga sidoströmmarnas instabilitet - men jag är inte säker på det!
Människans handlingar och reaktioner kan näppeligen förutsägas!

Allt gott från thord.

Johan sa...

Tack för det. Jo, den tekniska utvecklingen ger oss naturligtvis möjligheterna, men samtidigt ökar den sårbarheten om vi inte har rätt distans till den.
Det finns b la språkforskare som hävdar att vi riskerar att bli analfabeter inom en inte allt för avlägsen framtid. Vi behöver inte skriftspråket då tekniken hjälper oss att få pusselbitarna på plats.
Den framtiden ser jag inte fram emot.