måndag 12 maj 2008

Bron - återupprepningen



Varför återvänder jag till mina platser? Platser som är allas, men ingens. Tidigare hade det mycket att göra med längtan och förväntningar. Idag är det lite annorlunda. Jag är beredd att möta överraskningar, som inte hänger ihop med min tänkta bild över platsen. Solen skiner inte alltid och de fåglar som borde finnas här kanske är inte på plats.

Som idag, en grinig fjällvind som söker sig ut mot kusten och ett ovanligt högt vattenstånd som gör vandringen hit till ett litet äventyr.

Återvända till en plats som denna är en av livets viktiga och återkommande markörer för mig. Jag återvänder till en av livets källor, som denna plats med vatten, våtmarker och omgivande skog.

Platsen återfinns i utkanten, men ändå mycket nära den urbana miljön mellan staden och trafiklederna. Kanske det är det viktigaste – en plats i naturen, alldeles nära människan. Till för oss alla som behöver sinnesro. Vi måste vara rädda om den.

2 kommentarer:

Hjortron sa...

........ och jag fick platsen Nordlig Utpost att återkomma till.
Tack för att du startade en egen blogg! Må lycka och välgång följa ....

Johan sa...

Du kommer säkert att känna igen dig, men kanske också upptäcka något nytt.