söndag 18 maj 2008

Beklämd



För en tid sedan besökte jag ”Bron” mitt i Gammelstadsvikens naturreservat. Vandringen fram till bron längs stigen längs med vattnet och den ganska orörda naturskogen har varit en fröjd. Längs stigen har jag stött upp hare, nära på krockat med älgar som betat i vassen och naturligtvis sett och hört en mängd fåglar av olika arter.

Men tiderna förändras. Vid årets första vandring finns plötsligt ett mindre hygge längs stigen, både innanför och utanför reservatsgränsen. När jag ringer naturvårdenheten vid Länsstyrelsen får jag veta att de har givits sitt tillstånd till ingreppet. När reservatet bildades för många år sedan kompenserades markägaren aldrig ekonomiskt. Nu vill markägaren ha fri sikt mot vattnet och då menade Länsstyrelsen att de hade ett dåligt förhandlingsläge.

Juridiskt gick det inget att göra åt detta, men själv sörjer jag ingreppet i den fina naturskogen längs med vattnet. Det fina reservatet är redan nog trängt av trafikleder och bebyggelse som tränger sig allt närmare. Djur och fåglar klarar sig nog, men den stadsnära människan har fått se en fin naturstig delvis förstörd.

Inga kommentarer: