torsdag 15 maj 2008

Första grillningen



…är aldrig den första för mig som grillar året runt, närmast oberoende av väderlek som jag är.

Den första grillningen i stillheten vid stugan på Grova för året är trots allt något extra. Att sätta sig ner invid den enkla grillen, blanda sig en god drink och blicka ut över det landskap som jag älskar är något speciellt. Naturligtvis hyllar jag enkelheten. Ett par skivor svensk fläskkarré och en god köpt potatissallad därtill ska det vara.

Denna grillning blir en av livets små symboliska markörer – för första gången i stugan med mig själv. Det är en god återupprepning.

Någon tycker kanske att det hela är en smula patetiskt. Kanske är det så, men jag gillar livets enkla kravlösa glädjeämnen. Troligen är det just därför stunden vid grillen blir så viktig. Inga måsten, inga krav, bara ren och skär njutning….

Inga kommentarer: