måndag 23 juli 2018

Nasafjäll - efterskrift



 Jag har i min blogg berättat om min fina vandring till Nasafjälls silvergruva. Vandringen i sig var av bästa märke, mäktigt storslagen i det fina vädret.

Jag ville få på plats känna lite av historiens vingslag, då jag genom år läst mycket om 1600-talsgruvan, övergreppen på samerna och de avtryck gruvverksamheten som än i dag gör sig påmind i närheten av min stuga nedan Arjeplog.

Men...det verkar vila en förbannelse över Nasafjället och de norska och svenska samebyar som verkar där. Strax innan leden upp på fjället tar vid möts jag av skylten ovan. Än en gång är en allvarlig konflikt på gång mellan gruvexploatörer och och de renskötande samerna. På den norska sidan av fjället ska det finns en stor fyndighet av kvarts. Gruvbolagen väntar på tillstånd att sätta igång. Om några år kan denna vandring vara ett minne blott då ett fult dagbrott upptar delar av fjällområdet.

Det hela känns sorgligt, kanske inte minst mot bakgrund att det sker just på Nasafjäll där samerna under historiens gång har behandlats synnerligen illa. Än en gång ställs samernas intressen mot giriga ekonomiska intressen. Sett till historien brukar utgången oftast vara given - till samernas nackdel.

Sista ordet är inte sagt i frågan, så än finns hoppet. Nasafjälls historia har mycket att berätta. Dagens renskötarland är en fin pärla att besöka. För allt i världen - låt den inte exploateras mer!

Inga kommentarer: