tisdag 17 juli 2018

Mot Nasafjäll 1



 Nasa silvergruva invid norska gränsen i Arjeplogs kommun utgör en mörk del av vår historia. Här påbörjades brytningen av silvermalm 1634 för att finansiera Sveriges krig och stormaktsambitioner. Samerna i området exploaterades hårt och deras arbete skedde under slavliknande förhållanden. Gruvbrytningen pågick under något årtionde och återupptogs under en kortare period i slutet av 1700-talet.

En vandring till Nasafjäll har länge funnits på min måste-lista och när vädret lovade gott gjorde jag förra veckan slag i saken.

Från svenska sidan är vandringen nästan 5 mil. Från vårt västra grannland är det däremot 8 km enkel väg till gruvan. Jag förberedde mig därför för en två dagars tur med övernattning på Krokstranda camping.

På väg mot Norge laddade jag upp  med en lika lång dagsvandring upp på fjället Pieljekaise. Det är en mycket trevlig och ganska lättvandrad tur. Här får du fjällets panorama i sammanfattning. Den florarika lågterrängen, det vidsträckta kalfjället och den alpina toppterrängen med vyer mot Norge och Sulitelma i väster och de vidsträckta skogarna och sjöarna i öster. På denna tur som jag gjort många gånger kommer jag i regel i samspråk med någon. En barnfamilj från Norrköping satt på toppen och var minst sagt begeistrade.



 Efter den fina vandringen rullade jag vidare mot Norge. Strax innan gränsen blev det ett längre fikastopp i den sena eftermiddagssolen. Till sällskap fick jag en ganska närgången gök. Förundrades över att göken sökte partners i lågfjällsterrängen.

Färden fortsatte på kurviga norska vägar innan jag i den tidiga kvällen nådde Krokstranda. Jag antar att jag inte är den första campinggästen i Norge som överraskas av den något påvra komforten. Ska du någonsin campa i vårt västra grannland - ta med dig täcke och kudde. Mitt nätta sidenlakan var knappast någon värmekälla under den ganska kyliga natt som följde. Negativa överraskningar av det mindre formatet är lätta att ta. Nu var jag på plats för min historiska vandring och taggad inför den dag som skulle följa....


Inga kommentarer: