måndag 18 juni 2018

På väg västerut 2



 Jag stiger upp tidigt till en mulen dag. Jag vet att resan kommer att innehålla ett djupt lågtryck som ska svepa förbi mitt resmål. Det är oklart hur mycket regn som är att vänta, men blåst kan jag räkna med.

Efter en stadig frukost bär det vidare mot bilens resmål, d v s Stokkvågen, där färjan ska ta mig vidare mot Lovund. Bilresan går fint med lite strilande regn, men jag är på gott humör. Jag parkerar min bil vid ett ödsligt färjeläge. Tänker att att jag är tidig, men när ingen båt närmar sig vid avgångstid anar jag onåd. Här inträffar resans andra oförutsedda händelse för mitt välplanerade jag. Jag har fått färejturavgångarna från hotellet jag ska bo på, men när jag tittar på den turlista som finns vid kajen går nästa båt om först 3 timmar. Frustrerad och lätt kolerisk på mitt typiska vis förbannar jag hotellet och de uppgifter jag fått. Inser samtidigt att jag inte kan sitta och vänta tre timmar i det griniga vädret. Tar bilen norröver och hittar till min tacksamhet en camping med café efter en kort resa. Väl där får jag kontakt med hotellet. Det visar sig att jag har fått två mail om färjeavgångarna. Trots all min noggrannhet har jag inte varit noggrann nog. Det hade varit skönt att skylla på hotellets uppgifter, men nu får jag bara skylla mig själv.



Jag gillar läget och finner mig ganska väl tillrätta med min bok på caféet som påpassligt erbjuder en fin utsikt över den Nordnorska landsbygden.

I god tid till den rätta avgångstiden tar jag mig åter till färjeläget. Det småregnar från och till och blåser rätt mycket, men då färjan till slut anländer är jag på gott humör.

Nu väntar ett dygnslångt besök på denna lunnefåglarnas paradis. Jag finner mig väl tillrätta i färjans servering. Här avnjuter jag en svindyr norsk hamburgare och har resans mål i ett allt närmare blickfång.


Inga kommentarer: