lördag 16 juni 2018

På väg västerut 1



 Det går att göra många sorts resor, alltifrån gratisresor i vårt inre till extravaganta resor runt vår Jord som kräver stor klimatkompensation. En mediumvariant som inte tär allt för hårt på vår planet är att att åka till Lovund i Nordnorge. Visserligen per bil, men med etanol i tanken så kunde jag freda mitt samvete till en del.

Soloresan startar i ett regnigt Luleå med första etappmål i Hemavan. Jag gör ett kort fikastopp vid den fina rastplatsen vid Byskeälven strax nedan Arvidsjaur med kaffet och en riktigt söt goding. På platsen kan jag konstatera att myggen var blodtörstiga försommarens torka till trots. Därefter bär det vidare på välkända vägar via Slagnäs och Sorsele. Vägen mellan Sorsele och Blå vägen är däremot ny. Den bjuder inte på några överraskningar. Typiskt norrländsk skogsland med allt för många hyggen och sterila kulturskogar. Gläds gör jag däremot åt det allt finare vädret. Efter en stunds färd på den natursköna blå vägen blir det fikastopp två vid ett av Umeälvens vattenmagasin och ytterligare en goding till kaffet. Vackert ändå med den fjällvärld som breder ut sig.



De som känner mig vet att jag inte gillar oförutsedda händelser och därför försöker planera mina resor noga. Troligen är det just därför det händer oförutsedda händelser för att spela mig lite spratt.

När jag på tidig kväll anländer till Hemavan söker jag länge efter  det vandrarhem jag ska bo på. Till slut hittar jag en gästgård som också är turistföreningens vandrarhem. Väl därinne möts jag av en massa pensionärer som går en kurs hur man lagar mat på naturens villkor. Jag får höra att vandrarhemmet är fullbokat. Lätt uppriven får jag tag i någon ansvarig. Jag hade ju bokat rum här för minst två månader sedan. Han kommer snabbt med sitt terrängfordon. Han lotsar mig rätt. Det finns ytterligare ett vandrarhem där jag ska bo, men skylten har förkommit efter vinterns snöröjning. Väl där fick jag ringa ytterligare en stugvärd, då den del av boendet där just jag skulle bo var låst.

Allt löser sig till det bästa. Det är stilla på vandrarhemmet, sånär på några pensionärer. Jag avslutar dagen med en god middag på Nannas kök och bar. Det enda matställe som är öppet i Hemavan i ett ganska turistdött  Hemavan.

Jag sluter ögonen ganska tidigt. Morgonen därpå väntar en tidig uppstigning mot resmålet Lovund.


Inga kommentarer: