lördag 14 april 2018

Stillhet och försonande ljus



 Jag är tillbaka till stugan och de omgivningar som jag älskar. Jag lämnar världens larm bakom mig. Missilangreppet på Syrien är avlägset trots att det är så allvarligt. Alla pinsamheter i den svenska akademin kan jag också skaka av mig trots att jag ideligen påminns i radions P1 som ofta står på i stugan.

Den sena eftermiddagen har ett mer försonande ljus. Inte alls det där skarpa som snö och sol skapar mitt på dagen. Skogen och myrarna är som oftast tysta så när på några domherrar sjunger på sitt typiskt diskreta sätt.

Inte ett skoterspår kantar min väg, men väl spåren från skogens naturliga invånare. Jag ser ett par nattkvarter från älgen under tallarna och dagsfärska spår. Skogens konung kanske står att spanar in mig på avstånd.

Detta är paradiset för den som söker ensamheten. Jag söker den ofta. Det är en närings källa där allt blir till. Jag tackar för dagen och hoppas se morgondagen gry...

Inga kommentarer: