måndag 2 april 2018

Etablissemangshögern och faran för demokratin



 Sedan förra valet har Luleå kommun ett kommunalråd som heter Niklas Nordström. Jag skulle utan överdrift vilja påstå att Niklas är en fara den den demokratiska ordning han ska beskydda och utveckla.

Niklas har varit lobbyist och verkar fortfarande som en sådan. Han återfinns i intresseföreningen Svensk flygs styrelse där han snabbt förfasar sig om några pålagor läggs på det klimatfarliga flyget. I sin roll som kommunalråd verkar det vara mycket centralt att odla Luleå som varumärke. Han frontar ständigt i näringslivsfrågor. I sig inte helt fel, men med tanke att Luleå leder Sverigeligan vad gäller utförsäljningen av kommunal verksamhet kan man undra vilken socialdemokrati han representerar.

För en tid fick Nordström en hel del berättigad kritik för en skattefinansierad bjudning i samband med hans 50 årsdag. Här är det ingen överdrift då jag påstår att han i minst lika hög grad vill odla sitt personliga varumärke som Luleås. Bjudningen var riktad till strategiska nyckelpersoner.

Men, som sagt, det hela tog skruv ordentligt. Det var nog inte för kostnaden i sig (som var ringa), men det ytterst klantiga att blanda den personliga födelsedagsglansen med kommunens väl och ve.
Vid min kommunala arbetsplats fikabord diskuterades Niklas beteende flitigt...och som jag antar fördes säkert liknande samtal kring vårt kommunalråd på många andra arbetsplatser.

Likafullt får vi i lokalpressen läsa att Nordström försvarar sig. Han tror att de flesta Luleåbor förstår hans goda avsikter och de som inte gör det intar en extrem hållning.

Helt plötsligt var jag och många med mig extrema. Jag lova dig Niklas, ingen av oss tar till oss den beskrivningen av att vara extremist.

Niklas hinner även ge en stadsvetare vid Luleås tekniska universitet en råsop på sociala medier när hon kritiserat honom, innan han ser sig tvungen att dra tillbaka sin bjudning

Han försöker göra en liten"pudel", men då är skadan redan skedd.

Trots den socialdemokrati Nordström representerar, ville jag nog påstå att han är en representant för den etablissemangshöger som har blivit allt starkare i vår tid. En politisk klass som inte sällan lever i nära symbios med det privata näringslivet och som tycks ha tappat kontakt med de gräsrötter (sådana som du och jag) de ska representera.

Kanske de lever i en god tro att de gör gott. Återkommande får vi ju höra hur bra det går för Luleå (som om det vore hans personliga förtjänst), men jag tror snarare att hans beteende göder den farliga populism som växer sig allt starkare i samhället.

När politiken tappar kontaktytorna med de vanliga människorna, vad som händer äldreboendet och på fikarasterna, då får demokratin problem. Stora problem har ju mångfaldsdemokratin på många många håll i västvärlden just nu. Nordströms debakel må vara en skitsak  i den stora världen...men med allt för mycket skit kommer även den mest stabila bajamaja kantra till slut...




Inga kommentarer: