tisdag 15 augusti 2017

På vandring i Vindelfjällens naturreservat - dag 4

Dagens vandring påbörjades längs efter Tärnasjön. Himlen såg lite hotfull ut så regnskyddet till ryggsäcken åkte på. Regnet uteblev, men vandringen längs med sjön var lite tråkig. Vi vandrade mest i skogen och hade bara vid ett par tillfällen kontakt med vattnet.

Ewa kom i samspråk med två yngre kvinnor som följde samma vandringsrutt som oss. Det visade sig att en av kvinnorna, som var socionom, hade haft kontakt med en av mina nära vänner och läst hans senaste bok. Ibland erbjuder världen underbara tillfälligheter. Hanna och hennes kompis Åsa kom jämte Johan och Lena att bli ett fint vandringsteam resten av turen.

Vi tog vår lunch i Tärnasjöns södra ände där man passerar flera hängbroar. Mitt under lunchen dyker "pensionärerna" upp - utan ryggsäckar. De gamla "tonåringarna" hade fått skjuts av en same för att slippa den långa transportsträckan. Vi tänkte att gårdagens vinkonsumtion "satt i benen"

Efter lunchen vidtog en brant klättring upp till kalfjället med sikte att nå nästa etappmål -Syterstugan. På vägen mot stugan passerade vi kommungränsen. Sorsele hälsade oss välkomna, men nu framöver var vi i Storumans kommun.

Syterstugan låg vackert nedan Västerbottens högsta fjäll -  norra Sytertoppen. Här kom vi till en mycket välhållen och varmt välkomnande stuga. Stugvärdinnan hade haft ansvaret för stugan under 20 år och kunde sin sak. Här fick alla den vägledning som behövdes. Ett hjärtligt och professionellt bemötande av bästa sort.

En skön tvagning i den kalla jokken gjorde gott. Till middag blev det vitlöksmarinerad lövbiff och ett glas rött därtill. Kvällen var frisk och vacker. Här fick vi sova i frisk luft. Naturligtvis fanns det myggfönster i Syterstugan och "pensionärerna" fick en egen stuga. En lugn natt med andra ord...