fredag 25 augusti 2017

25 augusti 2017, utdrag ur dagboken - blött och kallt



 Utblicken från min balkong en sen augustikväll i augusti. Två turister blickar ut över fjärden och med mobilerna i högsta hugg för fotograferingen. Måhända tycker de att kvällen är en smula exotisk. Kanske kommer de från Centraleuropas långvariga sommarhetta till svalkan här i norr. För svalt är det, 6 grader och en kall fuktig vind som närmast ger en längtan efter att dra på vinterns överdragsbyxor. Regnat i massor har det också gjort, ungefär 40 mm.

Den varma lägenheten blir närmast till ett skyddande pansar. Skön ny musik, tända ljus och god sushi gör att jag kan hälsa hösten välkommen med öppna armar.

På jobbet får jag den fråga som jag fått flera gånger förr...Johan, nu när det nu är så kallt - vad säger du om klimatförändringarna? Mitt lika obligatoriska svar är - det du just nu ser kan vara ett exempel på det vi har att se framför oss och redan börjar ana konturerna av - somrarna blir allt blötare och vintrarna mildare.

Det tillfälliga vädret kan naturligtvis vara slumpartat, men de stora penseldragen talar bara i en riktning - temperaturhöjning och kraftigare vädersvängningar. Jag ser trenderna redan tydligt...vintern kommer sent och det mesta av kylan uteblir. De senaste somrarna har varit av våtare slag...framförallt vid Norrrbottenskusten.

5 c och ett piskande regn i slutet av augusti är inte vanligt, men ska nog ses som ett utslag för den nya tidens normalitet...

2 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Den där reaktionen om "temperaturhöjningen" hör jag ofta. Det verkar ha förbigått många att snittempen över året håller på att förändras. De betvivlar att klimatet blir varmare, eftersom sommaren är sval. Vinterns mildhet har de glömt.

Johan sa...

Jo, klokskapen sträcker sig inte långt. Mildare vintrar brukar ju vara lika med fuktigare och blåsigare dito - alltså upplevs de lika kalla som tidigare.