måndag 21 augusti 2017

På vandring i Vindelfjällens naturreservat - dag 5



Den sympatiske stugvärden vid Systerstugan blev min räddande ängel när vi skulle fortsätta vår vandring mot Syterskalet. Dagen innan hade jag fått ont i överarmen och rörligheten var begränsad. Jag var mycket frågande inför detta då packningen var förhållandevis lätt. Antog att min nya ryggsäck var felinställd eller helt enkelt passade min kropp illa. Stugvärden hade redan kvällen innan letat fram smärtstillande tabletter i gömmorna och nu inför avfärden instruerande hon mig hur jag kunde korrigera säcken. I fortsättningen fick höfterna ta det mesta av tyngden.Tacksamheten var stor.

Två saker lärde jag mig av detta. Fjällvandra aldrig utan värktabletter och gör en rejäl research innan du köper en ryggsäck.




 Det finns många fina fjälldalar i högterrängen i vår fjällvärld. Jag vill på intet sätt rangordna dem, men sett till lättillgängligheten måste vandringen mellan södra och norra Sytertoppen vara än av de bästa. Att vädret visade sig från sin bättre sida gjorde inte saken sämre.

Vi vandrade genom dalen i ganska maklig takt och gjorde ett flertal stopp på vägen. På vissa platser var det förhållandevis bördigt, på andra kargt med snö långt ner i branterna. Fågellivet var dessutom av någon anledning livaktigare här. Det kanske inte bara var vi vandrare som förälskade oss i denna plats.




 Någon kilometer innan vi kom till dagens etappmål - Viterskalsstugan, så passerade vi leden som leder upp till norra Sytertoppen. Här blev jag en smula nostalgisk. En yngre upplaga av Johan var under ett par år politiskt aktiv i ett orangefärgat ungdomsförbund. För 38 år sedan vandrade jag och några andra orangefärgade ungdomar upp på norra Sytertoppen. Jag minns att vi bar orangefärgade T-tröjor som bar på texten "All makt åt folket - radikal liberalism". Det var som sagt en annan tid, andra ideal och identitetssökande...

Viterskalsstugan visade sig vara ett etappmål för många. Stugan blev snart överbelagd och många fick sova på golvet under natten. Trängsel till trots, kvällen var gemytlig med goda samtal och köttfärssåsen tillagades till en längtande mage.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Bra om du nu funderar på en annan ryggsäck! Jag brukar alltid ha med mig värktabletter men de glömde jag i din stuga.
Annars var det en underbar vandring!

Johan sa...

Livet är ett långvarigt lärande...Sven tror att det är en säcken kan ställas om...