tisdag 8 mars 2016

Ny musik - Mas Ysa

Att vi lever i en allt mer digitaliserad värld kan knappast ha undgått någon som är någorlunda fas med sin tid. Den nya tekniken får en allt mer framträdande plats och hjälper oss att göra val.

Ibland kan det ge mer irritation än glädje som när nya mobilen någon gång inte accepterar ord som skrivs när jag ska skicka ett SMS. Andra gånger är det trevligare...exempelvis när Spotifys datorer erbjuder mig en ny spellista varje vecka baserad på mina musikpreferenser.

Ibland skjuter Spotify över målet ordentligt...men bland det mixande låtmaterialet hittar jag nästan alltid någon ny favorit. Artister och musikgrupper som jag aldrig har haft en susning om och som sällan är recenserade i svenska tidningar.

En av dessa nya favoriter är kanadensiska Mas Ysa. Deras första fullängdsskiva är faktiskt recenserad i Gaffa. Gaffa skriver att de är närmast omöjliga att placera in i något musikaliskt fack, men att de är förbaskat bra. Jag kan bara hålla med. För mig är det nog den bästa plattan hittills detta år (även om den kom ifjol).  När jag lyssnar på Mas Ysa får jag lite vibbar av umebandet Deportees när de är som bäst. Lyssna själva!

Inga kommentarer: