söndag 28 februari 2016

Johans guide till Luleås restauranger 2 - Savoy matsal



 Hotellet Savoy har fått sitt nya namn efter renoveringen. Måhända för att göra äldre lulebor nostalgiska. I hotellet ryms en större matsal som när natten faller på även fungerar som nattklubb för oss i det något äldre åldersspannet.

Just denna kväll var det en sådan kväll som för vissa skulle bli lång med med nya lönen. Ljudnivån var påtagligt hög när vi anlände och då det inte fanns något som skärmar av ljudet fick även vi anlägga en hög röst för att höra och höras.

Vi hänvisades till ett bord mitt i matsalen som närmast liknade ett förväxt barbord. Till saken hör att vi bokade bord veckan innan, så vi hade hoppats på en trevligare plats.

Savoy erbjöd en tvårättersmeny som på papperet såg intressant ut. Förrätten var en hjorttartar med kokoskräm på örtsallad med rostat bröd. Som dryck föreslog personalen den ofiltrerade lagerölen Remix från ett lokalt bryggeri i Umeå. Förrätten var fint komponerad och gjorde goda smakavtryck. Dock var den onödig stark. En kryddning som vi tror var pepparrot. Ölen matchade förrätten väl. Den gav god balans åt såväl kryddning som smak på förrätten. Med en viss förväntan tog vi därefter oss för av huvudrätten. Här erbjöd kocken ett rödingpaket med spenat, rosépepparsmörsås och smörslungad potatis. Som dryck tog vi det rekommenderade vinet Buchendal Chardonnay Pinot noir. Matkompositionen var en rejäl besvikelse, framförallt därför att vi inte kände mycket smak överhuvudtaget. Den allt för torra rödingen låg under ett smördegstäcke. Av spenaten syntes intet lika lite som rosépepparsmörsåsen. Däremot var det väl tilltaget med i sig godkänd potatis och lite andra ospecificerade steka grönsaker. Ordet mathaveri låg nära till hands, speciellt då det på tallriken delvis låg något annat än det utlovade. En klen räddning var det rekommenderade vinet som räddade upp den obefintliga smakupplevelsen en smula.

Vi avrundade med en dubbel espresso som smakade som den ska.

Totalt sätt erbjöd kvällen vissa toppar och djupa dalar. Bäst var servicen. Personalen gav ett kunnigt och gott bemötande och kunde sina saker avseende dryck. Förrätten var klart godkänd men huvudrätten var som sagt minst sagt sorglig. Gästerna verkade trivas på Savoy i takt med att berusningsgraden ökade. Restaurangen är därför inget jag kan rekommendera för den som söker finess och en avkopplande miljö.

Det finns en del övrigt att önska kring såväl mat och miljö för att kvällens matgranskare ska bli nöjda. Jag ger Savoy matsal totalbetyget 2.

3 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Jag har bara besökt Savoy under luncher och en after workkväll utan musik. Har aldrig blivit missnöjd med maten vid dessa tillfällen. Och som du säger ... trevlig personal.

Den där rödingen kanske var en tillfällig djupdykning.

Jag tror inte jag skulle trivas där när nattklubben är igång.

Bert Bodin sa...

Jag har bara besökt Savoy under luncher och en after workkväll utan musik. Har aldrig blivit missnöjd med maten vid dessa tillfällen. Och som du säger ... trevlig personal.

Den där rödingen kanske var en tillfällig djupdykning.

Jag tror inte jag skulle trivas där när nattklubben är igång.

Johan sa...

Jag har aldrig varit på Savoy och mina förväntningar var nollställda. Däremot vet jag andra som ätit där som liksom jag tyckte att maten svajade betänkligt och miljön var larmig.