söndag 7 februari 2016

7 februari 2016, utdrag ur dagboken



 Söndag och snöglopp. Jag gör vandringen längs efter isvägen.Vanligtvis brukar isvägen mellan Norra och Södra hamn vara tätbefolkad vid den här tiden på dagen. Men idag är det en annan dag - en snöig dag. Jag är ganska ensam på isen.Trivs utmärkt med det. Ensamma vandringar utan distraktion helar sinnet.

Vid de ordningsställda eldstäderna har kommunens folk satt fyr på veden. Med ens flyter min tid bakåt, långt bakåt. Minns min barndoms vintrar. Minns alla korvarna som grillades över den öppna härden. Jag minns också min stora glädje när det snöade. Då liksom nu gick jag gärna ut ensam i snöfallet. Gladdes åt snöflingornas singlande i vinden. Minns också den skidåkare jag aldrig blev. Rundorna i Boulongersskogen eller i Hemlingby. Ofta klibbföret på stappliga sidor. Desto roligare var belöningen. Fikat med tekoppen, cocostoppen, bullen och mazarinen.

Ja, tänk hur tiderna förändras. Allt detta socker som barnet som var jag frossade i. Nu är det ju andra tider...LCHF-tider. Sockret jagas på flykten och kolhydraterna räknas noga.

Tankarna är åter i nuet. Tänker på den vecka som ännu är ett oskrivet blad. Känner tacksamheten inför livet. Frisk med mest hanterbara skröpligheter. Är beredd på överraskningar. Ska försöka vara lika nyfiken som barnet som var jag. Kanske får jag lära mig något nytt...

Inga kommentarer: