tisdag 15 september 2015

På fjälltur 4

Efter en betydligt behagligare natt i tältet blev det ytterligare en tidig uppstigning. Vi ville ha goda marginaler till färjan i Vaisaloukta. Dessutom väntande ytterligare en varm och helt stilla dag.

Leden gick delvis genom blockrik terräng och var på så vis vandringens mest krävande dag. Att dessutom vandra över snöfält i slutet av augusti kändes lite märkligt. Vi var ju trots allt bara drygt 800 hundra meter över havet.

Några kilometer innan "målgång" såg vi Akkajaures spegelblanka vidder breda ut sig. Här stannade vi till och tog avsked till kalfjället.

Efter en lite tråkig vandring i blockrik fjällbjörkskog nådde vi till slut STF-stugan i Vaisaloukta. Här vankades en god köttfårssås med pasta och ett par slöa timmar innan M/S Storlule tog oss tillbaka till Ritsem.

Överfarten med båten blev magnifik över det solbelysta och stilla vattnet. Båtturen blev en värdig avslutning för några dagar då Laponia visade oss sitt mest generösa ansikte.

Det finns alltid en vanlighet bortom det storslagna. Vi hade tänkt oss en storslagen middag på restaurangen vid Sjöfallet. Här sågs ingen personal var vi än sökte och de få gästerna i restaurangen tittade på oss med stora ögon som vi kom från en annan planet.

Vi fortsatte istället vidare mot Porjus. Här hittade vi det lilla samhällets samlingpunkt...Oyas grillbar. Ett märkligt ställe med mat som badade i transfetter. En ortsbo satt sig vid bordet intill och svepte snabbt två öl. På parkeringen mullrade EPA-traktorerna. Vi var tillbaka till civilisationens inland...

Corollan tog oss i ett tilltagande kvällsmarker mot kusten. Trots transfetterna var magkänslan god efter några riktigt härliga och upplevelserika dagar och med en riktigt fin vandringskompis. Minnena kommer att förbli välbevarade i arkivet...