söndag 1 februari 2015

Om betydelsen av kvalitet





















Alla som känner mig vet att jag är en stor vurmare för den goda kvaliteten. Till skillnad från flertalet i vår konsumtionskultur handlar jag inte prylar och kläder speciellt ofta. När jag väl gör det så lägger gärna på en extra slant med hopp att den ska hålla länge.

God kvalitet för ett klädesplagg är ett plagg som håller åtminstone 10 år vid regelbunden användning. Jag har flera skjortor som med råge har passerat denna gräns.., ja, även ett par T-shirtar. Bäst är mina Lundhagskängor inköpta i slutet av 1980-talet som nästan håller nyskick. Inget klädesplagg...men ändå.

I vår tid med den eviga tillväxten som mantra får den goda kvaliteten allt svårare att hävda sig. I själva drivkraften att köpa finns det två viktiga vägar för producenterna...skapa ett behov och/eller se till att produkten håller allt sämre så att du måste köpa en ny. Det senare brukar jag kalla modern kvalitet...d v s produkter som håller allt sämre.

När jag för 3 år sedan köpte det jag trodde var en kvalitetsskjorta på Hansens och såg att den redan var utnött och trasig i höjd med armbågarna blev jag sur. Det ska vara en kvalitetsskjorta av känt märke. Visserligen köpt på rea...men dyr ändå.

Att skjortorna går söder på detta vis hade jag aldrig var med om tidigare. Det som brukar hända av de med billigare fabrikat är att de tappar färg och blir noppiga.

Självklart gick jag tillbaka till butiken med skjortan. Jag hade inget hopp att få en ny. Öppet köp var ju liksom för länge sedan passerat...men jag vill höra hur personalen resonerade.

En yngre försäljare (som säkert tyckte jag var lite knäpp) lämnade över min reklamation till en äldre dito. Jag fick ett vänligt och sakligt bemötande. Han hade aldrig varit med om något liknande. Kedjan som producerade skjortan brukar var känd för bra kvalitet. Jag tänkte, men sade det inte, att det är nog ingen som tidigare visat upp en trasig skjorta som har ett par år på nacken.

Lottlös gick jag dock inte från affären. Förutom ett trevligt bemötande så fick jag med mig två par sockor  med mig hem. Dessutom köpte jag två skjortor på rean...förhoppningsvis av god kvalitet...

2 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Hear hear.

Johan sa...

Helt enkelt min plikt som konsument och kund...