onsdag 4 februari 2015

Min känsla för snö





















Vi som gillar snö och bor vid Norrbottenskusten har högtidsdagar just nu. Inte sedan mätningarna började har snön legat så djupt i Luleå som den gör nu. Kontrasten är slående till fjolårets tragiska vinter som även på våra breddgrader oftast handlande om regn.

Jag har alltid gillat väder. De som känner mig betraktar mig nog som en riktig vädernörd. Mitt väderintresse har följt mig sedan tidig barndom. Redan som 6-åring blev jag kallad för "vädergubben". Jag gjorde redan då mina egna väderprognoser. Tolkar vädret gör jag fortfarande, oftast med hyfsad framgång.

Just snön har jag haft en speciell känsla inför. Som barn älskade jag att gå ut när det var en riktig snöstorm och jag kunde stå vid ett fönstret länge och bara iaktta den väderdramatik snön ibland gav upphov till.

Väderdramatik har det också varit dessa dagar även om jag har varit bekvämt förskonad i min hyresrätt med varmgarage. Det som har varit speciellt trevligt är att jag inte har hört en enda gnällig kommentar om snöandet. Vi svenskar är ju annars bra på att gnälla...speciellt när det gäller vädret. Kanske det beror på att vi känner glädje över den myckna snön. Vi bor ju trots allt i ett vinterland.

Tror också att vi är lite stolta över att ha slagit rekord. Vi vid Norrbottenskusten brukar ju ofta ha mest soltimmar på sommaren. Nu kan vi dessutom stoltsera med vara den stad som har mest av den vita varan...

Inga kommentarer: