tisdag 10 februari 2015

Med tanke på vädret
















Är man som jag...en riktig vädernörd...så har den senaste tiden varit ovanligt händelserik. Vid dagens kortare promenad efter jobbet i grannskapet var det svårt att låta bli att tänka på detta väder. Förra veckan slog staden Luleå snörekord, i lördags natt var det full storm i byarna över Norra hamn och när jag vaknar i morse visar termometern plus 6 grader. 6 grader plus är inget nytt rekord, men det är stora kontraster i görningen och långt ifrån det som brukar vara typiskt för en normal februari...ofta stilla dagar med kyla.

När jag läser att Göteborg aldrig har haft det så varmt i februari sedan mätningarna började är det dags att tänka längre än den egna nästippen. Faktum är att vi är på väg mot ytterligare en i raden av milda vintrar. Visserligen har det snöat ovanligt mycket till skillnad mot fjolårsvinterns regnande...men det är ju typiskt för ett allt mildare väder...mer nederbörd och då beror det ju på vilken sida nollan vi är när nederbörden faller. Så - fler snörekord inom en nära framtid är ingen omöjlighet, men nya köldrekord kan vi nog glömma.
















Ute faller skymningen efter denna soliga och milda dag. Himlen är vacker alltmedan stigen är vattnig och glashal och och skogens vita har grånat och fyllts av av tusentals kvistar som fallit efter stormen.

Där ute skallrar en allt oroligare Värld. Mitt i all oro får vi inte glömma klimatet och miljön. För din, min och allas vår skull...

2 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Därför har jag så svårt att förstå dem som verkar glädjas åt värmen mitt vintern. De har helt enkelt förträngt vad det förmodligen handlar om.

Johan sa...

Visst är det så...eller så har de ett väldigt kort minne.