torsdag 5 juni 2014

Sommarens musik

Kvällen doftar sommar. Ryssvärmen skrämmer det sista av kylan på flykten och det känns som hela staden Luleå är på väg att vakna efter en lång sömn. På bastuflotten en bit ut i Norra hamns vatten brölar ett antal unga män mellan baden på bastuflotten...antagligen uppvärmda av såväl bastu som en hel del öl. Inne i staden dignar uteserveringarna av människor och kontrasterna till de rumänska tiggarna en bit därifrån blir större och mer slående än någonsin.

Detta är Sverige, staden Luleå dagen före nationaldagen. Med betraktaren som är jag och min förhållandevis klara blicka vill jag trots gott och mindre gott hälsa den årstid som är nu med sommarens musik. Ute i musikens universum får kanadensiska "The war on drugs" bli just mitt val för denna sommar. Bandet spelade i Stockholm ganska nyligen. DN:s recensent  Po Tidholm skrev att "The war on drugs" är för stora i sin musik för att bli riktigt stora. Det säger också något om vår tid...det är sällan det bästa som blir det mest publika och säljande. Det såväl musikens som konstens villkor.

Jag gillar deras senaste platta skarpt. Det är ny popmusik av bästa märke som blandar in mycket äldre influenser i musiken. Jag hör ibland en ung sjungande Bob Dylan i låtarna. Po Tidholm hörde även andra legender tona fram...

Inga kommentarer: