måndag 18 mars 2013

Konst i rörelse


För en tid sedan var det tre spännande vernissager i Konsthallen i Luleå. Tre helt olika uttryck möttes, samsades och gav mervärde åt oss som var där. Konst som kan sägas vara bra ska väcka, beröra och ge sina avtryck av den tid vi lever i.

Skulptören och målaren Tomas Nordbergs konstverk kanske berörde mig mest. Bilder och skulpturer talade till mig på ett alldeles särskilt sätt. Bilden ovan kan ses som någon sorts nulägesanalys. Jag, människan befinner mig i detta brokiga och färgrika rum som är världen. Alla färger och möjligheter är den svåra utmaningen, hur går jag - vi vidare i livet utan att gå vilse bland färger, uttryck och möjligheter.  Bilden/skulpturen nedan kanske kan ses som något nästa steg. Jag bryter ny mark, vågar något nytt med okänt resultat.

Livet är möjligheten, men också sårbarheten. Så ser jag dessa konstverk. Du kanske ser något annat. Den som sätter gränsen för konsten och upplevelsen är ju bara du själv.





Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: