tisdag 12 mars 2013

Den politiska människan

Trots att vi för några dagar sedan har passerat den internationella kvinnodagen vore det fel att kalla mig feminist. I politiskt korrekta sammanhang är alla feminister, men jag har alltid svårt för alla dessa ettiketter, av vilket slag de än är. Jag återfinns nog i någon fålla, men det bryr jag mig i så fall inte om. Att behålla sin frihet i tanken tror jag sker bäst utan ettikett.

Nina Björk är feminist, en kontroversiell sådan, som inte sällan ifrågasätts av andra feminister. I sak kanske jag inte håller med henne på alla punkter, men är hon i SVT:s "Min sanning" för en tid sedan formulerade begreppet den "politiska människan" var det träffsäkert.

Nina Björk menar att dagens politiska agenda bygger på att politiken ska vara tillväxtvänlig och de vallöften som ges handlar om att vi hela tiden ska öka vårt materiella välstånd. Något utrymme för en tillväxtkritisk analys finns inte.

Som jag uppfattar Nina Björk återfinns den politiska människan hos dem som vågar formulera något nytt, med fokus på en annan fördelning av det välstånd som skapas och ett hållbart samhälle. Idag lever vi som om det inte fanns någon bortre gräns för tillväxt och överflöd, samtidigt som allt fler inte omfattas av detta välstånd.

Nina Björk sätter fokus på den nödvändiga livsomställning vi måste göra, både vad gäller livsmiljö och rättvisa. Politik i detta sammanhang blir att göra annorlunda, göra nytt. Vem vågar ta taktpinnen? Ett par socialdemokrater la i helgen ut en liten trevare att ett framtida välstånd kräver högre skatter. Om det är början till en nödvändig omsvängning återstår att se...

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nina Björk är en av Sveriges mycket få intellektuella. Trots att jag inte anser mig tillhöra vänstern eller kallar mig feminist (är också skeptisk till etiketter) delar jag hennes analys till 99%.

Hon är i stort sett den enda seriösa systemkritikern i Sverige. Ett salt i debatten och någon med integritet. Det är sällsynt i vår tid.
/Frede

Johan sa...

Sant - saltet behövs för att visa upp redan öppna sår. Lika sant är att integriteten behövs för att bli tagen på allvar.